Lees hier over mijn mode collectie! Klik op de gallerijen om meer foto's te bekijken. 

Lingerie

Deze outfit is het minst gestructureerd. De outfit bestaat uit een gedrapeerde jurk, onder een kanten jurk, riempje met stuk stof en een onderrok.

De jurk heeft een losse feel. De jurk is geïnspireerd op lingerie. Dit zou je niet snel met nostalgie verbinden, maar ik vind de sensuele kant erg interessant. Vroeger was sensueel iets wat erg bedekt was, en slechts een stukje van je enkel laten zien bood aantrekkingskracht. Nu krijg je de indruk dat lingerie zo weinig mogelijk stof moet hebben.  In de Rijksmuseumcollectie is ook genoeg te vinden over lingerie en er zijn zelfs een aantal stukken bewaard gebleven, waaronder bijvoorbeeld BH’s (zie mijn verzameling dit-is-nostalgie op de Rijksstudio). Ik vind dit uitermate interessant, hoe het beeld van seksualiteit en erotiek zo is veranderd is de afgelopen decennia. Van bijvoorbeeld schaamhaar naar absoluut geen haar. Veel meer aspecten van een sensueel beeld zijn door de decennia radicaal veranderd.

Daarom heb ik een erg bedekte look gemaakt, iets wat voor mij nog steeds sensueel kan over komen, maar ook gewoon een mooie outfit kan zijn. Toch wordt kant ook snel in verband gebracht met lingerie, terwijl het vroeger alleen als statussymbool en decoratie werd gebruikt. Er ging namelijk erg veel handwerk in zitten.

Judith

Deze outfit bestaat uit 4 kledingstukken en een sjaal. Een tutu ‘bestrooid’ met kraaltjes, een wit katoenen bloesje, een kort topje en een jasje wat geïnspireerd is op een foto uit de collectie van het Rijksmuseum; Judith met het hoofd van Holofernes, Fratelli Alinari 

Hierdoor is de naam van de outfit ook meteen duidelijk! Maar waarom heb ik dit schilderij gekozen? Dit specifieke schilderij is supergaaf, maar ik houd sowieso van Fratelli Alinari. Hij maakt prachtige foto’s, en ik ben al erg lang fan van zijn werk. Hij maakt simpele foto’s, die mooi zijn, maar ook zoals mijn moeder dat zou zeggen: ‘het geeft een prachtig tijdsbeeld.’

Alinari doet mij denken aan de eerste keren dat ik op internet naar fotografie ben gaan kijken. Ik vond hem op een website met informatie over fotografie van architectuur. Hij is niet de reden dat ik met fotografie ben begonnen, maar zijn werk heeft me wel geïnspireerd om simpele foto’s te maken.

Het jasje is dus geïnspireerd/nagemaakt aan de hand van het werk op de foto van Alinari, en verder? Ik heb het bloesje gemaakt voor mijn ‘Belle en het Beest’ cosplay, mijn eerste compleet zelf gemaakte cosplay. Dit betekent dus erg veel voor me, het was het begin van mijn liefde voor naaien.

Het topje is hetzelfde patroon als een topje wat ik voor Merel Meijer voor haar trip naar Australië heb gemaakt. Dit was mijn eerste ‘opdracht’, ik heb het patroon toen zelf gemaakt en die heb ik nu dus hergebruikt.

De sjaal is een kanten tafelloper, die ik te mooi vond om bij Opnieuw en Co in Dordrecht te laten liggen, en te mooi om te verknippen, dus daarom heb ik hem hergebruikt als sjaaltje.

Mijn inspiratie voor de tutu is bijna te duidelijk: ballet! Maar niet alleen ballet, denk ook aan bijvoorbeeld  de beroemde jurk die Sissi heeft gedragen, met de prachtige sterren en glittertjes.

Er zit veel gelaagdheid in mijn ontwerpen teneinde mijn ‘eigen’ gevoelens van nostalgie een plekje te geven in de collectie.

Sterrenstof

Deze outfit zou ik een van mijn topstukken willen noemen. Dit komt denk ik door de prachtige stof die ik op de markt heb gevonden, en de kleine kraaltjes die de bovenkant van het jurkje versieren. De ‘oversized’ kamerjas, met letters en sterrenslinger, zorgt dat de outfit iets meer casual is. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik mensen het gevoel wilde meegeven dat de vrouw die dit draagt net thuis is van een feest, even iets makkelijks eroverheen aantrekt en nog even op de bank gaat zitten voordat ze haar bed in duikt.

De kamerjas is gemaakt van een zelfgemaakt patroon en oude lakenstof van Hotel Villa Augustus, die ik van de Wereldwijven heb gekregen. De letters zijn met ‘heat transfer’ op de achterkant gedrukt en de slinger is van de Hema en met wat stiksels erop gezet.

De outfit is de enige zonder enig kant of broderie. Ik heb hiervoor gekozen om de collectie iets gevarieerder te maken en te laten zien dat iets nog steeds nostalgie kan uitstralen zonder kant of ander antiek materiaal te gebruiken.

Het idee achter deze jurk is één avond die ik me erg goed kan herinneren toen ik 7 of 8 jaar was. Ik ging vroeger naar een huisje in Gelderland met mijn moeder, wat werd verhuurd door een boer en boerin. Dit lag een paar honderd meter van de boerderij en was/is een monument. Mijn vader woonde destijds nog in Nederland, en was toen even langsgekomen om mij te zien en mijn moeder een middagje ‘vrij’ te geven. Mijn vader en ik gingen na het avondeten langs de boer, om te kijken hoe de koeien naar binnen werden gehaald. Toen we (voor mijn gevoel) laat in de avond terugliepen langs de weg, keek ik omhoog. Ik zag een lucht vol sterren. Ik was absoluut verbaasd en compleet ‘betoverd’. Dit kende ik niet, omdat ik ben opgegroeid in een dorp/stad, waar door lichtvervuiling de sterren niet goed te zien zijn. Ik had nog nooit in mijn hele (korte) leven zoiets moois gezien. Daarom heet de jurk ‘sterrenstof’, ik wilde iets prachtigs, maar casual maken om symbool te staan voor die avond. Ik denk dat ik hierin wel ben geslaagd. Het is een prachtige outfit, waar elke vrouw zich mooi in zou voelen. En natuurlijk is de naam ook een verwijzing naar het toffe nummer ‘Sterrenstof’ van de jeugd van tegenwoordig.

Kind

Deze outfit is redelijk simpel. Het bestaat uit een jurkje en tule topje, waar je nog een cape aan kan toevoegen. Op het jurkje is een stuk kant gezet en een kort zinnetje gedrukt.

De inspiratie voor deze look zijn de kinderportretten die in de collectie van het Rijksmuseum zitten. Hier dragen de kinderen vaak losse jurkjes met veel kant en witte versiersels.

Ik wilde een korter topje toevoegen om interesse toe te voegen, maar ook om het idee te geven van meer versiersels dan er eigenlijk zijn.

De kinderportretjes kunnen mij eindeloos intrigeren. Wie is dat meisje? Hoe is haar kindertijd verlopen? Dat is juist het mooie bij deze vergeten foto’s, je zou er zo eindeloos veel verhalen bij kunnen verzinnen. Als kind was ik al geïntrigeerd door oude foto’s die ik vond op markten of in antiekzaakjes. Ik kon maar niet begrijpen hoe die daar terecht waren komen. Dat kon gewoon niet mogelijk zijn, er zouden toch zeker wel mensen zijn die die mensen kenden en de foto’s wilden bewaren?

Nu weet ik maar al te goed dat dit gewoon gebeurt met foto’s. Mensen gooien dingen weg, of ze worden verkocht tijdens inboedelveilingen en vervolgens weer op een markt aangeboden. Ik voel me vaak schuldig als ik een foto laat liggen van een lieve familie, daarom neem ik ze vaak mee, dan hebben ze bij mij een lief en veilig huis.

Roodkapje

Deze outfit is ook een van mijn ‘showstoppers’, ik denk dat dit komt door de onwijs vele uren die ik in het vastzetten van kant en vastzetten van kraaltjes heb gestopt.

De jurk is zelf redelijk simpel, het is een vintage patroon van Mccalls, en het is van wit katoen gemaakt. Het is simpel, maar weer een jurk die erg flatteus is voor veel vrouwen, (of mannen, wie het ook wil dragen).

Wat de jurk zo speciaal voor mij maakt is het stuk naaldkant wat aan de achterkant van het jurkje is gezet. Dit stuk kant heb ik samen met mijn moeder in Utrecht in een klein antiekzaakje gekocht, toen we terugkwamen van een expositie van Jan Taminiau in het Centraal Museum. Het stuk kant lag op een deurtje van een kast. Ik vond het meteen adembenemend. De keuze om het te kopen was dan ook snel gemaakt. De vrouw zei, net voordat we wegliepen, nog: “Oh! Het moet Roodkapje voorstellen!”. Dit maakte het stuk kant nog beter, Roodkapje heeft namelijk een speciaal plaatsje in mijn hart. Het is het onderwerp van mijn allereerste KUBV-project. Dit was een 2D fotografie project, waar ik een stoere roodkapje op de foto heb gezet.

Dansmarieke

Deze outfit bestaat uit 3 kledingstukken. Een tutu met kant op de onderste laag, een chiffon topje, en een korsetje met het woord ‘nostalgie’.

De tutu is op ballet geïnspireerd, ik houd namelijk van de kostuums uit ballet, of eigenlijk heel veel theaterkostuums. Ik kijk graag balletstukken, maar ik kijk nog liever ‘how it’s made’ video’s van theaterstukken op YouTube. Hier laten ze zien hoe het werkproces van kostuums maken voor theaterstukken en ballet gaat. Ik houd van de passie en ‘craftsmanship’ in dit type ateliers. Het is een droom om ooit in zo’n plaats te mogen werken, of te mogen ontwerpen.

Het korsetje is hetzelfde patroon als van mijn Belle en het Beest cosplay. Ik heb een paar kleine dingen aangepast, zoals de bandjes en sluitingen. Deze cosplay betekent erg veel voor me, je zou bijna kunnen zeggen dat dit het begin van dit alles was.

Het chiffon topje is toegevoegd om meer lucht en dromerigheid aan de outfit te geven.

De complete outfit is geïnspireerd op danskostuums, maar ik heb vooral gekeken naar de schetsen van Isaac Israels, een van mijn favoriete schilders. Hij heeft erg simpele schetsen van dansers en turnsters gemaakt. Dit heeft de luchtigheid van de outfit bepaald en het ‘hardere’ korsetje, wat kenmerkend is voor traditionele stijl van danskostuums. Ik vind Isaac’s schetsboeken bijna mooier dan zijn luchtige schilderijen. De schetsboeken stralen een soort nonchalant gevoel uit. Hij zet in een paar strepen een dansend figuur neer, wat de illusie van beweging geeft.

  • RIJKS